Eventyrere på rekke og rad

20 mai

Det første spillet jeg husker å ha spilt på en mobiltelefon var Snake. Hvis jeg graver enda lenger tilbake i nostalgiske minner, var det kanskje et av mine første programmeringsprosjekter på VIC20, min første datamaskin.

Prinsippet er enkelt. En slange navigeres rundt på skjermen. Oppgaven er å unngå å krasje med veggene eller seg selv. Etterhvert som den spiser opp poeng blir den lengre og vanskeligere å navigere.

nimblequest

I NimbleQuest bygges dette enkle prinsippet ut til noe som ble en besettelse, selv for meg som er vant til både 3D-spill og Angry Birds. Hver del av slangen er en liten fantasi-karakter som har sine spesielle styrker og svakheter. Hvert spillbrett har en masse monstre som prøver å hindre deg i å få køen din med eventyrere helskinnet gjennom nivået.

Når lederen din er død på slutten av et spill har du samlet inn poeng. Disse kan brukes til å kjøpe permanente forbedringer eller å bygge opp hver karakter i tre nivåer.

Hver av dem har sin egen personlighet gjennom hvordan de angriper monstrene rundt seg. Det påvirker hvordan du bør styre rekken din mot angriperne. Sistemann i en lang rekke er det vanskelig å kontrollere, men lederen din bestemmer om du bør konfrontere motstandrene direkte, ta et flankeangrep eller holde avstand.

Kontrollene er velsignet enkle: Du sveiper i den retningen du ønsker lederen din skal gå. Krasj føles som ditt ansvar, ikke en feil i programmet. Dersom stimen av monstre blir for tett, begynner de å krasje inn i deg. Da må du sørge for helter med sterkere angrep eller å lage en tettere rekke.

nimblequestsc

Kombinasjonen av et enkelt konsept, mye å samle på og muligheten til å gjøre karakterene sterkere, gjør NimbleQuest slitesterkt både for korte og lengre spillsesjoner. I frustrerende øyeblikk i de første spillene kan du få følelsen av at tilfeldighetene styrer, men både strategi og teknikk er viktig for å nå de senere brettene og heltene.

Tips

  1. Det er mulig å kjøpe karakterene sterkere. Du burde klare deg helt fint uten å bruke ekstra penger til du har fått alle karakterene opp til nivå to. Da begynner det å butte mot.
  2. Jeg anbefaler å bruke pengene på å kjøpe røde juveler når du føler at det går sakte fremover. Det gjør at poengene du samler opp blir mer verdt og at det går fortere å bygge opp karakterene. Det er et engangskjøp på kr 28,-. Vent med denne investeringen til du vet at det er verdt pengene for deg.
  3. På de senere nivåene er det helt nødvendig å holde rekken tett. Lag formasjoner som konsentrer angrepene.
  4. Gå etter monstre du har skadet først for å bli kvitt dem. Det er særlig viktig på brett med trollkvinnen. Hun helbreder skadede monstre, så det kan også lønne seg å prioritere henne i angrepene.
  5. I grupper med monstre lønner det seg å gå etter lederen først. Da dør resten av gruppen også.
  6. Delta alltid i Arena- turneringen. Uansett hvor dårlig det går, vinner du ti mynter du kan bruke til powerups.
  7. Jeg pleier alltid å varme opp et par runder, for så å bruke mynter på powerups for å sette inn et skikkelig støt for å erobre det neste brettet. Både skjold, liv og angrep er nyttig, men ekstra fart har jeg aldri blitt komfortabel med. I tillegg kjøper jeg ekstra karakterer på de senere brettene hvis jeg begynner å nærme meg rekorden.

Lykke til!

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: