Dobbeldose med blikk på grøssere

9 Jan

Noen ganger er det morsomt å sette to filmer sammen, for å se på forskjeller og likheter. The Girl handler om hvordan Hitchcock og skuespilleren Tippi Hedren. Og den fikk meg til å tenke på Cabin in the woods, siden begge dekonstruerer grøsser-genren.

thegirl

På vei hjem fra juleferie bladde jeg gjennom nye filmer på Netflix. Og der lå jammen ’The Girl’, en helt fersk film som nettopp hadde ur-premiere. Jeg hadde hørt intervjuet med hovedrolleinnehaver Toby Jones på BBCs filmpodcast, og var derfor ekstra oppmerksom på den.

Filmen forteller om samarbeidet Tippi Hedren hadde med Hitchcock på to filmer, Fuglene og Marnie. Han blir sykelig opptatt av stjernen sin, og når hun avviser hans seksuelle tilnærminger, begynner han å plage henne på svært utspekulert vis. Alt foregår mens Hitchcock lager sine to siste mesterverk.

Er dette mer enn en sladrehistorie fra Hollywood?

Det hever filmen at skuespillerne går svært helhjertet inn i karakterene. Foruten en strålende Toby Jones, gjør også Imelda Staunton og Siena Miller en god jobb. Filmen klarer ikke helt å løsrive seg fra at den er laget for TV, men den bruker den lille skjermen den er laget for godt.

Mark Kermode pleier å si at grøsser-regissører er verdens hyggeligste folk, til tross for genren de bidrar til. Det samme kan ikke sies om Hitchcock i denne filmen. Det destruktive forholdet til Tippi Hedren ser ut til å påvirke arbeidet med mesterverkene. Spørsmålet er hvordan det bør påvirke mitt syn på Fuglene og Marnie.

cabininthewoods

’Cabin in the woods’ har ligget på vent i flere år på grunn av problemer i filmselskapet bak. Men gjett om jeg har gledet meg lenge til den. Joss Whedon og Drew Goddard, begge fra mine favoritt-TV-serier, har lenge gjort reklame for filmen. Den gyver løs brutalt og humoristisk lø på grøsser-genren.

Alle skjønner hva som er i ferd med å skje når en liten gruppe ungdommer legger ferden til en ensom hytte langt ute i ødemarken. Om noen var i tvil, så stopper de på en liten bensinstasjon hvor en skulende bygdetulling kommer med vage spådommer om død og fordervelse.

Det er egentlig mindre å røpe her enn de fleste anmeldelsene gir inntrykk av. Allerede i første scene treffer vi folk i laboratoriefrakker som forbereder et eller annet, så det er ikke så vanskelig å gjette at filmskaperne har et meta-spill på gang.

Resultatet er en film som har spenning, grøss og humor, men stemningen ligger litt til siden for lignende produkter i genren.

’Cabin in the woods’ analyserer hemningsløst hvordan en grøsser bygges opp og motivasjonen bak den. Den er skummel, morsom og moralsk som en sånn film skal være. Samtidig pirker den borti de underliggende mytene som inspirer strømmen av fortellinger om ungdom og monstre, noe som gjør den ekstra virkningsfull.

Cabin in the woods finnes på Viaplay og flere digitale leietjenester.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: